vrijdag 2 oktober 2009

Innoveren on demand

Een introductie van mijn blog.

Voor allen die nu eens echt willen innoveren in de zorg…

Sinds het faillissement van Fokker Aircraft alwaar ik 16 jaar gewerkt heb ben ik mij blijven verbazen hoe ‘men’ in de buitenwereld (want zo voelde ik mij toen de poorten op Fokker Schiphol achter mij sloten) met elkaar communiceert.

Vanuit de vliegtuigindustrie waar er een hoge mate van standaardisatie was en zelfs de voertaal Engels een wereld standaard aangenomen had (STE Simplified Technical English) waardoor misverstanden op taalgebied geminimaliseerd werden. Dit had natuurlijk met de veiligheid te maken maar het is toch wel handig dat een ieder je gewoon kan verstaan en geschreven tekst eenduidig gelezen kan worden.

Om het kort te houden… na wat omzwervingen ben ik nu alweer 7 jaar docent gezondheidszorgtechnologie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Iedereen heeft het al jaren over innoveren in de zorg. Naar mijn mening wordt het container begrip innoveren door een ieder gebruikt die zelf geen idee heeft wat het betekent. Een hoogtechnologisch product is NIET een innovatie wanneer het door de doelgroep niet te gebruiken is. Ik ga geen opsomming geven van de vele mislukkingen op gebied van ‘innovaties’ in de zorg want daar is niet genoeg tijd voor en is, net als die zogenaamde innovatie verspilling van mijn tijd.

Ik ga binnenkort een website opzetten onder de naam CARETOON.NL Hier komen in korte strips vele misstanden in de zorg op het gebied van o.a. technologische innovaties aan de orde. Hierbij alvast een oproep aan een ieder praktische misstanden te melden. Ik breng je dan in contact met de tekenaar waarna jouw inbreng op de site komt te pronken. Een soort van waarschuwingsbord voor die zogenaamde innovators.

DOMotica, een heerlijk containerbegrip van veelal te dure oplossingen voor problemen waarbij de echte zorgvraag door die innovator niet begrepen is. Dat is het thema van mijn blog. De wereld verbeteren gaat mij niet lukken. Ook al moeten we tot ons 67e doorgaan. Maar een goede poging daartoe onderneem ik hierbij.

Ik heb de ervaring (meerdere keren mijn kop gestoten) dat het soms beter is kleur te bekennen. Dit doe ik dan ook door heel stellig te kiezen voor de kleurenstelling ‘ZWART WIT’. Ik schrijf deze blog vanuit die twee kleuren. Er is geen grijs. Het is goed of niet goed. Om te beginnen heb ik gekozen om de eerste drie letters van DOMotica met hoofdletters te schrijven. Dat geeft mijn mening over deze technologiehype goed en duidelijk weer.

Wat ga ik er aan doen?
Mijn mening is dat je als oplosser (veelal de ‘techneut’) nu eens het lef moet hebben om veel langer stil te staan bij de werkelijke zorgvraag. Om maar met een zwart wit stelling te beginnen. De vrager weet niet wat hij/ zijn wil. Wanneer je er vanuit gaat dat hij/ zijn dat wel weet start je dus al meteen met een verkeerde oplossingsrichting. Nu hoor ik je denken …’maar als hij/ zij het al niet weet wie beb ik dan?...’ Ja goede vraag en daar gaan we dus wat aan doen.

Innoveren on demand is de oplossing. Wordt vervolgt….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten